Project Description

SCRUM

Scrum eli Rykelmäaloitus on tapa käynnistää peli uudelleen katkon jälkeen, joka on johtunut pienestä sääntörikkomuksesta, kuten eteenpäin syötöstä tai eteenpäin pudotuksesta. Scrumissa kahdeksan etumiestä molemmista joukkueista asettuvat tarkasti määriteltyyn muodostelmaan, jonka jälkeen linkki (pelipaikka 9) heittää pallon eturivien väliseen ”tunneliin”, jolloin molempien joukkueiden huukkerit (pelipaikka 2) voivat kamppailla pallosta ja yrittää saada sitä omien joukkuetovereidensa suuntaan. Samaan aikaan muut pelaajat työntävät toisiaan vastaan täysin voimin.

Joukkue, joka heittää pallon rykelmäaloituksen keskelle saa yleensä pallon haltuunsa, koska huukkeri ja linkki voivat ajoittaa liikkeensä hyvin yhteen. Kun pallo on saatu hallintaan, joukkue voi yrittää työntää vastustajan rykelmää kenttää pitkin tai linkki voi siirtää sen syöttämällä takapelaajille jolloin avoin peli jatkuu taas. Rykelmäaloitus sitoo kaikki etupelaajat tiettyyn kohtaan kenttää, jolloin takapelaajat voivat nousta hyökkäykseen muualle syntyvän tilan ansiosta.

Scrumissa kahdeksan miestä molemmista joukkueista taistelee rugbypallon hallinnasta. Pallon hallinta alkaa sillä joukkueella, jonka eduksi scrum tuomitaan. Pallon sisäänsyötöstä scrumiin vastaa linkki (9). Kun pallo on sisällä scrumissa, pelaajat voivat aloittaa työntämisen.