Project Description

PELIPAIKAT

Yksi Rugbyn mielenkiintoista piirteistä on joukkueen pelipaikkojen monimuotoisuus. Pelipaikkojen hyvin erilaiset roolit vaativat pelaajilta myös hyvin erilaisia fyysisiä ja teknisiä ominaisuuksia. Kentällä tarvitaan sekä paksuniskaisia vahvoja kavereita että hoikkia nopeita juoksijoita, ja ilman hyvää potkaisijaa joukkueen tulos jää luultavasti vajaaksi.

Pelipaikat jaetaan Rugbyssä ns. Etupelaajiin (eng. Forwards) ja Takapelaajiin (eng. Backs).

ETUPELAAJAT

Etupelaajat ovat kentän isoimpia ja vahvimpia pelaajia, jotka käyttävät fysiikkaansa apuna sekä hyökkäys- että puolustuspäässä. Heidän rooleissaan ei ole tarkoitus ohittaa vastustajaa taitavalla jalkatyöllä, vaan puskea läpi viisaalla voimankäytöllä, hakeutuen kontaktitilanteisiin joissa he voivat käyttää kokoaan hyväkseen. Puolustuksessa vastustaja pyritään pysäyttämään raa’alla voimalla niin, että hyökkäys ei pääse etenemään. Myös scrum-aloitukset ja rajaheitot ovat etupelaajien vastuulla.

PROPIT (1 ja 3)
Proppien (eng. Prop) tärkein rooli on scrum-aloituksen eturivissä. Voimakas ylävartalo ja iso kyykkytulos tuo rykelmämuodostelmaan vakautta ja voimaa, mitä tarvitaan sekä hyökätessä että puolustaessa scrumia. Vapaassa pelissä propit ovat eläviä tykinkuulia, jotka kuljettavat palloa suoraan puolustusta päin ja yrittävät mennä siitä läpi millä hinnalla hyvänsä.

HUUKKERI (2)
Huukkerin (eng. Hooker) kaksi tärkeintä roolia on scrum-aloituksen eturivissä ja rajaheiton suorittajana. Scrumissa huukkeri on se pelaaja, joka yrittää koukata jalalla scrumin sisään syötettyä palloa oman rykelmämuodostelmaansa päin. Rajaheitossa huukkeri on aina se pelaaja, joka suorittaa itse pallon heiton takaisin kentälle. Näiden kahden tärkeän roolin vuoksi huukerilta vaaditaan kovaa fysiikkaa pärjätä scrumissa sekä hyvää heittotekniikkaa.

LUKOT (4 ja 5)
Lukkojen (eng. Lock) tärkein tehtävä kentällä on ottaa vastaan pallot rajaheitoista ja muissa pelin uudelleenkäynnistystapahtumissa. Joukkueen pisimpinä pelaajina heillä on myös paras ulottuvuus tähän tehtävään ja pituus sekä pallon kiinniottotaito ovatkin kaksi lukkojen keskeisistä ominaisuuksista. Fyysisyys ja hyvä liikkuvuus tuovat tukea joukkuelle myös avoimessa pelissä ja scrumissa.

FLANKKERIT (6 ja 7)
Flänkkerit (eng. Flanker) ovat etumiesten nopeimmat pelaajat, joiden työpanos kentällä muistuttaa raivotautisen mäyrän keskiviikkoiltaa Kauhavalla. Flänkkerit ovat arvokkaita erityisesti puolustuksessa, missä he käyttävät pelottomasti nopeutta ja voimaa taklatessaan vastustajaa, haastaessaan ruckkeja ja yrittäen riistää palloa pois vastustajalta. Yleensä joukkueen kovakuntoisimpia pelaajia.

KASI (8)
Kasi (eng. Number 8) on scrumin takimmainen pelaaja, jonka tehtävä on vahtia palloa scrumissa. Kun pallo syötettään scrumiin, kasi pitää huolen, että pallo pysyy scrumin sisällä hallinnassa jotta linkki voi poimia sen sieltä takaisin peliin. Avoimessa pelissä kasin tehtävä on kantaa palloa lähellä puolustusta ja avata tilaa takapelaajille, joten hyvät pallonkäsittelytaidot ja pelisilmä ovat erityisen tärkeitä kasille.

TAKAPELAAJAT

Takapelaajat ovat se puolikas joukkueesta, jotka luottavat nopeuteen, taitoon ja jalkatyöhön fyysisen pelin sijaan. Takapelaajat eivät varsinaisesti välttele kontaktia, mutta he pyrkivät pallonkäsittelyllä ja vauhdikkailla juoksulinjoilla luomaan puolustukseen aukkoja, joiden tilaa hyväksikäyttämällä palloa voidaan viedä eteenpäin maalialuetta kohti. Myös erilaiset potkut ovat käytettävissä. Puolustuksessa takapelaajat taas yrittävät pitää huolen siitä, että vastustajajoukkueen takapelaajat eivät onnistu samassa.

LINKKI (9)
Linkki (eng. Scrumhalf) on pelaaja, jonka tehtävänä on toimia nimensä mukaisesti linkkinä etu- ja takapelaajien välillä eri tilanteissa. Linkin vastuulla on myös päätöksentekovastuu hyökkäyksessä (etupelaajat vai takapelaajat), minkä vuoksi linkki on pääsääntöisesti kokeneempi pelaaja, jolla pelinlukutaito on korkealla tasolla. Linkki on myös usein joukkueensa pienikokoisin pelaaja.

PELINRAKENTAJA (10)
Pelinrakentaja tai Kymppi (eng. Flyhalf) on pelaaja, joka ohjaa joukkueen ja erityisesti takapelaajien toimintaa. Kymppi saa tavallisesti pallon linkiltä jonka jälkeen päättää miten peli etenee – syötöllä, potkulla vai kuljetuksella. Kymppi on kokenut pelaaja, jonka pallonkäsittelytaidot, potkut, taktinen osaaminen ja paineensietokyky ovat erinomaiset.

SENTTERIT (12 ja 13)
Sentterit (eng. Center) ovat takapelaajien luottomiehiä niin puolustuksessa kuin hyökkäyksessäkin. Sentterit ovat tavallisesti takapelaajien vahvimpia ja isokokoisimpia pelaajia, joten heillä on hyvin pysäytysvoimaa puolustustilanteissa ja voimaa viedä palloa eteenpäin hyökkäyksessä myös kontaktin läpi, toki luovuutta ja nopeutta unohtamatta.

LAITURIT (11 ja 14)
Laiturien (eng. Winger) päärooli on juoksunopeudessa ja maalien teossa. Laiturit ovat joukkueen nopeimpia pelaajia, joiden tarkoitus on ottaa pallo haltuun vauhdissa ja löytää nopein reitti maalialueelle avointa tilaa hyväksi käyttäen. Puolustuksessa laitureiden erityisvastuu on potkujen vastaanottamisessa, joten heiltä vaaditaan tarkkaa silmää varautua mahdollisiin hyökkäyspään potkuihin.

TAKAPELAAJA (15)
Takapelaaja, (eng. Fullback) tai tuttavallisemmin Fulari, pelaa alimpana pelaajana ollen puolustuksen viimeinen linja. Fularin pitää olla erittäin varmoja pelaajia korkeiden pallojen alla, osata potkia tarkasti ja tietenkin taklata.  Hyökkäyspäässä takapelaajan tulee osata lukea mistä ja milloin hyökkäyslinjaan kannattaa liittyä tarjoten apua hyökkäykseen sinne missä sitä tarvitaan.

Kuva 1. Rugbyjoukkueen pelaajat jaetaan kahteen ryhmään: Etupelaajiin ja Takapelaajiin. Myös linkki (9) lasketaan takapelaajaksi, vaikka linkki pelaakin paljon etupelaajien kanssa.

Kuva 2. Rugbyn eri pelaajapaikkojen keskimääräisiä voimatasoja. Tulokset tutkimuksesta jossa haastateltiin yli 3500:aa rugbyn amatööri-, puoliammattilais-, ja ammattilaispelaajaa.

Kuva 3. Englannin maajoukkueen eturivi asettumassa scrumia varten. Sivuilla propit (1 ja 3) ja keskellä huukkeri (2).